Sydämeni pomppasi kurkkuun tänään kotimatkalla, kun 1-tiellä Espoossa pahimpaan ruuhka-aikaan eteeni ohituskaistalle kiilasi vihreä pakettiauto. Säikähdin niin, että hyvä kun pysyin kaistalla. Jokunen sentti, ehkä metrikin jäi väliin, kun tämä vasemmalta ohittava tuli eteen.

Hetken räpyteltyäni katsoin rekkaria. Puolan rekisterissä oleva auto, joka jatkoi kiilailua auto kerrallaan vasemman kautta moottoritien loppuun. Tämän toinen tapa edetä oli ajaa puskurissa kiinni, että edellä ajava pelkäsi riittävästi väistääkseen.

Tämä kuski ei valitettavasti ole mitenkään ainutlaatuinen tapaus, mutta kieltämättä erittäin röyhkeä. Paljoa hän ei kuitenkaan voittanut. Noin 20 km:n matkan aikana hän onnistui hyötymään ehkä noin 30 sekuntia. Vaaratilanteita hän aiheutti monia.

Olin raivoissani. Toivoin hartaasti, että matkalle olisi osunut poliisipartio. Melkein toivoin sitäkin, että kyseinen kuski olisi löytänyt itsensä ojasta oppiakseen jotain. Kuitenkin maltoin mieleni ja jätin tämän toivomuksen väliin.

Vähän myöhemmin Nummi-Pusulassa "törmäsin" poliiseihin. He olivat tutkansa kanssa liikkeellä. 60 km/h nopeusrajoitusalueella oli haaviin jäänyt monia autoja. ´Kiittelin mielessäni edellä ajanutta tunnollista kuskia, joka muisti hiljentää ajoissa. Jos minä olisin kiireessä ajanut tyhjällä tiellä yksin, olisin hyvinkin saattanut narahtaa tutkaan. Hyviä muistutuksia nuo poliisin tehovalvontapäivät.

Tänään hallitus päätti kehysbudjetistaan. Varsin paljon varoja tullaan laittamaan tulevina vuosina liikenteeseen. Espoon metro saa 200 miljoonaa ja Vantaan kehärata 374 miljoonaa seuraavana neljänä vuonna. Espoon kaupunkiradan jatkamiseen annetaan 190 miljoonaa euroa. Lisäksi erityisesti puukuljetusten turvaamiseksi satsataan eräisiin ratapätkiin maakunnissa. Myös tiestö saa jonkin verran lisäpanostusta.

Meitä länsiuusmaalaisia kiinnostava Espoo-Vihti-Lohja -hanke jäi vielä täysin vaille hallituksen siunausta. Kuitenkin ns. Elsa-rata eli oikorata Saloon sai maininnan hankeliitteessä. Sen mukaan
"Esimerkiksi seuraavien hankkeiden tilantarve voidaan ottaa huomioon seutukaavoituksessa ja
muussa maankäytön suunnittelussa:
- Helsinki-Turku-oikorata (ELSA-rata)".

Tämä kai tarkoittaa sitä, että hanke muistetaan olevan olemassa. Mutta mitään aikataulua ei asialle ole. Kuitenkin paine radan saamiseksi ainakin Lohjalle saakka kasvaa koko ajan. Kirjoitimme tänään asiasta Länsi-Uusimaa -lehden mielipidepalstalla KD:n uusmaalaisen maakuntavaltuutetun Antero Laukkasen kanssa. Kirjoituksen pääset lukemaan tästä.