Myönnän, olen petturi. Lupasin palata blogin pidon ääreen elokuun alussa töiden alettua. Mutta enpä ole palannut. Iski lomanjälkeinen masennus, jossa yhdistyivät kaikki mahdolliset huolet. Yhtenä niistä Nummi-Pusulan alijäämätyöryhmän jäsenyyden tuoma painolasti.

Viime maanantaiksi alijäämätyöryhmän työ tuli valmiiksi ja luovutettiin kunnanhallitukselle, joka käsittelee asiaa ensi maanantaina. Normaalin käytännön mukaan tämä ehdotus "toimenpideohjelmaksi Nummi-Pusulan kunnan talouden tasapainottamiseksi" olisi tullut yleiseen pohdintaan ensi viikolla, jolloin myös kunnanvaltuuston ylimääräinen iltakoulu asian tiimoilta pidetään. Kuitenkin kunnanhallituksen syväkurkku oli asialla ja onnistui briefaamaan niin, että tänään saimme lukea Länsi-Uusimaasta alla olevan uutisen:

"Nummi-Pusulaan raaka säästöohjelma"

Erja Hinkkanen
NUMMI-PUSULA Pusulan kirjasto, Nummen terveysasema, Leppäkorven ja Koisjärven koulut lakkautetaan, maksuja ja veroja korotetaan, kaikki kunnan toimialaan kuulumattomat kiinteistöt myydään ja osa toiminnoista ulkoistetaan. Lisäksi kaikki vuokra-asunnot, mukaan luettuna vanhustenasunnot luovutetaan Kunta-Asunnot Oy:lle. Näin ehdotetaan Audiator Kehittämispalvelujen laatimassa toimenpideohjelmassa, jonka tarkoituksena on tasapainottaa kunnan talous.

Myytävien kiinteistöjen joukkoon kuuluvat muiden muuassa Kuntala ja sen vieressä sijaitsevat perusturvatoimisto ja entinen kunnanjohtajan asunto, Einola, Nummen vanha paloasema sekä Nummen kirkonkylässä sijaitseva opistotalo. Myös tyhjilleen jäävät koulut myydään, elleivät kyläläiset ota niitä ylläpidettäviksi. Myyntiin aiotaan panna myös Kärkölän koulu. Kiinteistöt myydään tarjousten perusteella vuoteen 2010 mennessä ja yhteensä niistä arvioidaan saatavan tuloja 1,5 miljoonaa euroa.

Perusturvan palveluja aiotaan karsia rajusti. Ryhmäperhepäiväkodit lakkautetaan, vanhusten kotihoitoa supistetaan ja lääkäreiden kirjoittamat lähetteet asetetaan tehoseurantaan. Lääkäreiden on ennen lähetteen kirjoittamista soitettava sairaalaan tai naapurikunnan kollegalle ja tiedusteltava vaikuttaako lähete tarpeelliselta. Ennen psykiatrisen lähetteen kirjoittamista lääkärin on konsultoitava sosiaalitoimea. Lisäksi lääkäreiden on luovuttava sanelumahdollisuudesta. "Lääkärikunta on nuorta ja kykenee kirjoittamaan nopeasti myös itse", todetaan toimenpideohjelmassa.

Kunnassa pyritään myös käynnistämään kehittämishanke, joka tähtää yksityisen vanhusten asumispalveluyksikön perustamiseen Saukkolaan, Nummelle tai Pusulaan.

Tuloveroprosenttia esitetään nostettavaksi jo ensi vuonna 20 prosenttiin. Kiinteistöverotusta, joka nyt jo on maan kireintä esitetään edelleen kiristettäväksi. Tämä tosin edellyttää muutosta kiinteistöverolainsäädäntöön. Keskustaajamien tyhjiä tontteja ryhdytään kuitenkin verottamaan maksimiverolla. Veroja joudutaan nostamaan vielä enemmän, jos toimenpideohjelman muut kohdat eivät toteudu.

Ei julkisuuteen tarkoitetun toimenpideohjelman ovat laatineet Audiator Kehittämispalvelujen konsultit Eero Laesterä ja Toni Kirmula. Ohjelman laadinnassa on ollut apuna työryhmä, jonka puheenjohtajana on toiminut Päivi Alanne. Ryhmään ovat kuuluneet lisäksi luottamushenkilöistä Merja Eräpolku, Hannu Haapa, Jorma Lahtinen, Jyri Mela, Nina Virtanen sekä talouspäällikkö Saila Lehtonen ja kunnanjohtaja Eero Soinio."

Kun luin uutisen, näytti se aika lailla muulta kuin 50 -sivuinen alijäämätyöryhmän raportti esityksineen. Koska toimittajalla oli selvästikin käytössään koko pumaska, olisi toivonut lyhyeenkin uutiseen hieman muutakin kuin pelkistetyn ja mutkat suoriksi oiotun säikäytyslistan. Vaikka edelleenkin on kyse luottamuksellisessa valmistelussa olevasta esityksestä, jota kunnanhallitus ei ole vielä käsitellyt, koen tässä tilanteessa tarpeelliseksi kommentoida uutisointia.

Ensinnäkin otsikon "raaka" on hyvin suhteellinen asia - paljon raaempikin olisi ohjelmasta voinut tulla. Sitä pidetään tilanteen vakavuuteen nähden pikemminkin varsin maltillisena. Alaotsinkon "Puolet palveluista lakkautetaan" on aivan täyttä liioittelua. Ja miksikö?

- Nummen terveyskeskus muuttuisi esityksen mukaan yhä laajemmaksi perhekeskukseksi, jossa sijaitsee mm. neuvola ja perusturvatoimistoksi. Ikääntyviä palveleva lääkäri sijoittuisi Niilonpirttiin, mutta laboratoriopalvelut säilyisivät ennallaan. Jos siis työikäiset eivät saa lääkäripalveluja Nummelta, mutta voivat käydä entiseen tapaan siellä laboratoriossa, lapset laajennetussa perhekeskus-neuvolassa ja vanhukset Niilonpirtin vastaanotolla, niin ei ole kovin suuri muutos nykytilanteeseen.

- Kahden kirjaston lisäksi meillä on kirjastoauto, jonka reittejä muutetaan Pusula-painotteisiksi. Toinen vaihtoehto olisi tietysti ollut lakkauttaa kirjastoauto, mutta sitten koulujen palvelut olisivat kärsineet kovasti. Ja kuitenkin lapset ovat niitä, jotka eivät voi ottaa omaa autoa alleen ja mennä pääkirjastoon.

- Jos noin 50 oppilaan osalta oma koulu lakkautuu vuoden tai parin vuoden päästä, on se varsin pieni osa kaikista kunnan ala-astelaisista. Monien näidenkään osalta koulumatka ei juurikaan pitene. Kunnan lapsiluvun käännyttyä varsin merkittävään laskuun, on lasten väheneminen väistämättä huomioitava myös palvelumitoituksessa niin koulujen kuin päivähoidonkin osalta.

- Ryhmäperhepäiväkodeista ainakin Pusulan yksikkö säilyy, kunnes uusi päiväkoti Pusulaan valmistuu.  

- Kotipalvelusta ei vähennetä mitään, mutta lisätyövoiman palkkaamisesta lähitulevaisuudessa pidettäydytään, koska mittareiden mukaan palveluissa on joissain kohdin tällä hetkellä ylimitoitusta.

- Toimenpideohjelmassa on lisäksi esitetty iso joukko pienempiä muutoksia, mm. esityksiä hallinnon keventämiseen. Tosin meillä on varsin kevyt hallinto.

- Kiinteistöveroa eikä maksuja esitetä korotettaviksi. Lähinnä kiinteistöveron osalta raportissa lasketaan, paljonko nykyisellään mahdoton nosto vaikuttaisi. Kunnallisen tuloveroprosentin korotus olisi koko tasapainotuskautena 0,50%.

- Kunnan vuokra-asuntoyhtiöistä luopumisesta on jo kunnanhallituksen yksimielinen esitys ja asiaa on myös valtuusto käsitellyt aiemmin. Vapautuvista kiinteistöistä luopuminen on luonnollisesti välttämätöntä, koska rahat eivät riitä niiden ylläpitoon eikä varsinkaan kunnostamiseen. Ne kiinteistöt, jotka jäävät, yritetään saada asianmukaiseen kuntoon. Kyläkoulukiinteistöt kyläyhdistykset voivat ottaa ylläpidettävikseen, mutta jos eivät ota, niin ne menevät myyntilistalle. Tämä koskee myös Kärkölää, jossa kyläläiset parhaillaan miettivät, mitä asialle tekevät.

- Kilpailutukseen ei suinpäin ryhdytä, mutta tarkoitus on tehdä pienimuotoisia kokeiluja mm. siivouksen osalta. Jos kilpailutus tuo säästöä, niin sitten laajennettaisiin sitä.

- Henkilökunnan lievään supistukseen pyritään lähinnä luonnollisen poistuman kautta. Jatkuvasti virkoja vapautuu ja ihmisiä eläköityy, jolloin uudelleensijoittelulla ja tehtävien uusjaolla saadaan toivon mukaan vielä tehokkuutta lisää lähinnä hallintopuolella. Lomautuksiin ei ryhdytä, jos ohjelma saadaan muutoin toteutettua.

- Hyvin olennaista on, että muutokset tehdään neljän vuoden aikana. Parannuksiin ja olemassa olevien palvelujen säilyttämiseen pyritään mm. lukion houkuttelevuutta lisäämällä oppilaille ostettavilla kannettavilla tietokoneilla. Palvelujen supistukset pyritään tekemään tasapuolisesti kaikkia kunnan kolkkia ajatellen.

Syynä toimenpideohjelman esitysten takana on, että kunnalla on vaihtoehtona kaatuminen PARAS-hankkeen kriteerien mukaan STM:n syliin ja pakkoliitokseen tai velkakierteeseen. Väitän, että Lohjan valtuustossa ei kovin paljoa mietittäisi, kun siellä tehtäisiin vielä rankempi ohjelma, jos Lohjaan kuuluttaisiin. Ja vaikka pian kuuluttaisiinkin, niin silti on viisaampaa karsia itse, kun antaa se tehtävä toisille, jotka eivät olosuhteitamme yhtä hyvin tunne. 

Toivon, että kun media jatkossa käsittelee asiaa, se tehdään sillä tavoin huolellisesti, että kuntalaiset saavat kunnollisen kokonaiskuvan asioista. Kukaan ei ole laatinut mitään "Liisan listoja" omasta tahdostaan, vaan siksi, että on pakko. Helppoja säästökohteita meillä ei minkään mittarin mukaan ole. Jos rahat loppuvat joka vuosi pahasti kesken, ei ole muuta vaihtoehtoa, kun korottaa veroja, ottaa lainaa tai tasapainottaa. Viimeinen on ainoa kestävä tie.

Ne valtuutetut, jotka ovat joutuneet konsulttien ja virkamiesten kanssa tätä täysin pakollista paskaduunia tekemään, ovat osallistuneet työhön sydän vereslihalla, eivätkä mistään nautinnonhalusta. Monta tiukempaa esitystä on torpattu ja on ikään kuin rakennettu mahdollinen kompromissi. Varmasti jokaiselle jäsenelle, jotkut säästökohdat ovat merkinneet erityisen tuskaisaa suostumista kompromissiin. Ainakin minulle.

Tavalla tai toisella esitykset kolahtavat hyvin moniin kuntalaisiin. Ne suututtavat ja harmittavat - meitä kaikkia. Silti toivoisi, että myös realistista ymmärtämystä löytyy. Tyhjästä on paha nyhjästä... Raakuutta tai ei, elinhaluisen kunnan päättäjien on kyettävä löytämään edes jotkut keinot, millä menot saadaan vastaamaan tuloja.