jouluenkelit_1527505_425.jpg

Siis vielä hyvää joulua Sinullekin, jos en ole päässyt aiemmin henkilökohtaisemmin sanomaan. Toivottavasti joulusi on sujunut mukavissa merkeissä. Niin ainakin täällä.

Perheen nuorimmaiset touhuavat parhaillaan lahjaksi saamiensa asioiden kanssa, isommat vielä nukkuvat. Itse olen ehtinyt käydä aamujumalanpalveluksessa ja laittaa uuden piimäjuuston valmistumaan huomista varten pappani lähes kolmekymmentä vuotta sitten tekemään puiseen muottiin. Muistan hämärästi sen, kun tuon uuden juustomuotin näin. Esa on ortodoksisen seurakunnan joulupalveluksessa Lohjalla. Pian suuntaamme kohti äitini joulupöytää.

Pientä hämminkiä ja jopa suoranaista epätoivoa aiheutti minulle eilinen eksymiseni Sammattiin. Olin nimittäin matkalla Siuntioon hakemaan kalaruokia savustamosta ja päätin matkalla poiketa Sammatin hautausmaalle, jossa mummini, setäni ja jo ennen syntymääni haudattu isoisäni lepäävät.

Sieltä piti jatkaa  matkaa Lohjalle, mutta harhailujen ja edestakaisin ajamisten jälkeen löysin itseni lopulta 1-tieltä Nummi-Pusulan rajalta Leppäkorven kohdalla. Sammatin kylällä en nähnyt yhtään ainoaa Lohja-kylttiä ja sekin joka oli matkalla Saukkolasta tullessa katosi kuin tuhka tuuleen. Olin ollut väärällä tiellä. Tosin en käsitä vieläkään miten.

Noloa asiassa on se, että kun olen isäni puolelta sammattilaista sukua, ei paikka ole mitenkään kovin vieras minulle. No, ehkäpä veri ja vanhat muistot vetävät minua automaattisesti Paikkarin torpan suuntaan, jonka läheisyydessä mummoni sukua on asustanut... eli sinne minne olin sitkeästi kahteen otteeseen ajanut. Onneksi ehdin ajoissa kaloja hakemaan ja takaisinkin selvisin melkein mutkitta, vain kerran lähdin vahingossa Lohjan aseman suuntaan, kun piti lähteä Saukkolaan ;-)

Veikkaan, että tämän jouluni kohokohta tulee olemaan eilisiltainen yömessu Nummen kirkossa. Se oli niin kaunis ja koskettava. Niin seurakunnan työntekijät kuin lahjakkaat paikalliset musisoijat tekivät parhaansa. Rauha, ilo ja Pyhä henki koskettivat tuossa messussa. Oli hyvä olla. Siellä en ollut eksyksissä itseltäni enkä varmaan Jumalaltakaan. Löytyneenä on hyvä.